Hagyatékaink

 2010.03.23. 08:13

Hosszú lesz, de hagyok időt végigolvasni, mert holnap csak egy kis rövid bejegyzést írok , utána meg egy pár napig semmit, mert világgá vidékre megyek hagyatárgyalni és ott nincs netünk.

Az azért hihetetlen, hogy a mi családunkban senki nem bír úgy meghalni, hogy a hagyatékkal ne legyen valami orbátális nagy bazd meg!

Ott volt például az apai dédapám, aki 70 éves korában megajándékozta a titkárnőjét egy gyerekkel, és aztán gyorsan meg is halt. A felesége, aki az én apai dédimamám, haszonélvetet kapott a házra, addig nem is lehetett eladni. Aztán meghalt, és öreganyám  a hagyatéki tárgyaláson szembesült vele, hogy nem ketten a nővérével örökölnek. Tudta ő, tudta, mert marha nagy balhé volt a gyerekből annak idején, csak nem hitte, hogy tényleg örökös lesz a kislány. Így tehát a vagyon harmadát vitte az akkor 17 éves, aki egyébként enyhén szellemi fogyatékos,  és arról mesélt neki, hogy képzelje el, van ám két nővérkéje, akiket úgy hívnak, hogy Pirike és Pirike. Még biztos sok érdekes dolgot mesélt volna öreganyámnak öreganyámról, de addigra a hagyatéki lezárult, a titkárnő kézen fogta a pár havi dugásának gyümölcsét, és távozott, ugyanazzal a lendülettel magával víve  dédipapám élete munkájának mintegy 1/3-át is.

Úgy 2 éve anyámat hívták adásvételi szerződés megújítására, amire tényleg nagy szükség volt, mert az eredetit 1978-ban kötötték.  Az anyai dédimamám és dédipapám halála után adták el az 1900 körül épült vályogházat. Megújításra mondjuk nem annyira az eltelt évek miatt volt szükség, hanem mert az összes irat eltűnt a földhivatalból ami az adásvételt bizonyította volna. A ház már amikor én ott jártam is igen jó állapotban volt,  nem volt alja, a fekete döngölt földre lehetett "bemenni",  és a vásárlást követően sürgősen elbontották. Ez nem lehetett annyira nehéz, a négy vályog falat kellett kupacokba rakni, meg a tetőt gyújtosnak felaprítani.  Aztán anyám levelet kapott, hogy menjen már le oda a világ végére, állják az utiköltségét.  Így aztán egy szép keddi napon, vonatra ült, hogy ott a déli határszélen lévő 2 utcás faluban nagybácsikkal, nagynénikkel, unokatestvérekkel találkozzon,  és velük együtt írjon alá egy olyan házra vonatkozó adásvételit, ami már 20 éve nem is létezett. Azért a biztonság kedvéért még megkérdezte utazás előtt, akarnék-e lejárni kapálgatni, öntözgetni, művelgetni azt a kis földet, mert akkor nem ír alá semmit. Mondtam neki, hogy eszébe ne jusson lemondani a telek rám eső részéről, de mivel eleve nagyanyámék voltak öten, anyámék hárman, mi meg a húgommal ketten, tehát nekem a telek 1/5-nek az 1/3-nak az 1/2-e  jár, azt okvetelnül  hozza el nekem, mondjuk egy virágcserépben.

Most hogy apukám meghalt, kiderült, hogy a 20 évvel ezelőtt eladott lakás, udvaron lévő garázsát, ami 4 fal hullám tetővel, azt az ügyvéd nem írta rá az adás-vételi szerződésre.  Így a hagyatékira nem csak mi megyünk, akik amúgy nem is  örökölünk semmit, hanem a régi lakás vásárlói és az ügyvéd is, várva, hogy mi öten lemondjunk a garázsról. Mondjuk annak örülök, hogy szóltak előre, hogy ők is ott lesznek, mert a dédipapa esetéből kiindulva, bárkit apám nyakába varrok, és mivel örökség nincs, kínos jelenet lett volna,  ha újabb megtalált testvéremként a keblemre szorítom őket. Abban a lakásban én soha nem laktam, mert addigra elváltak a szüleim, és oda apám, új felesége, és az öcsém költöztek, majd később megszületett a közepes húgom, most mégis van onnan egy darabka garázsom. A nagyhúgom már megüzente, hogy ő  nem fog itt 200 ezerért olaszból hazaröpködni, hogy papírokat írogasson alá, szóval most van 1/5 garázsom.  Sőt, a közjegyző kinevezett engem kézbesítési megbízottnak, úgyhogy ha az ő nevében lemondok a saját javamra a garázsrészről, akkor már 2/5 garázsom lenne.

Ha anyám komolyan venné amit mondok neki, és nem herdálná el  két kézzel szórva a családi vagyont, most  a 2/5 garázsomban, ami ugye már több mint egy fal némi tetővel,  meg egy kisebb sarok, lenne hol tartanom azt a cserépnyi földet. Az első hagyatékból úgysem maradt rám más, mint a határtalan döbbenet, amit az arcomon hordok, mert azért az mégis csak bizarr, hogy a nagymamám testvére, aki nekem nagynagynénikém, 3 évvel fiatalabb nálam.

És nem bakker, még mindig nem kamu amit írtam. Bár a nagymamám úgy 30 éve reménykedik benne, hogy hátha mégis, és nagyon örülne, ha kiderülne, hogy legalább az első ügyet csak én találtam ki, mert ha a húgom nem is, de legalább pár milla  hirtelen visszarepülne a bukszájába, és van egy olyan érzésem, hogy azért ő annak is tudna örülni. 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://oszoljunk.blog.hu/api/trackback/id/tr841859878

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tittok 2010.03.23. 09:12:37

Magyar Állam, magyar szokások, magyar jog, és magyar szarkavarás. és a magyar ember irtózatosan jó természete. Ne borulj ki, hát ki fog engem istápolni, én nem tudlak olyan vidámmá tenni, mint te tudsz engem. Maximum ha beállítok hozzád törpének öltözve, lila harisnyában. De ha csupán ezen múlik egy mosoly az arcodra, akkor ülök is a vonatra, csak basszus nincs lila harisnyám. És még össze is szedek pár embert út közben, hogy ki legyen a 7.

Bogi24 · http://fridabogi.blog.hu/ 2010.03.23. 09:14:11

Én annak örülök, hogy ilyenben még soha nem volt részem.

Bogi24 · http://fridabogi.blog.hu/ 2010.03.23. 09:19:32

@Tittok: Igen. Pont erről beszéltünk múltkor a pasimmal, bár mondom nekem ebben még nem volt részem, de azért az vicc, hogy eljársz dolgozni, megkapod a fizudat amiből eleve levontak már minden szarságot. Felveszel hitelt amire fizeted a kamatot meg minden anyámkínját, ha van a bankban pénzed a kamatra is adót vetnek ki, élsze egy nyomorék kis házban amit szinte egész életedben fizetsz csinosítgatsz, aztán ha esetleg el akarod adni, hogy pénzhez juss, akkor is adóznod kell belőle. Mert hogy azt meg megint jövedelemnek veszik, hiába laktál benne mondjuk 15 évig. Valakinek ez biznisz, valakinek meg ez az élete...

aJeti 2010.03.23. 09:29:13

zita ez kamunak is óriási lenne. kicsit olyan voltál mintha bacher iván családi ügyeit olvastam volna... rokonod? :D

@Tittok: lila combfix játszik? kell?

vagyok, aki vagyok... 2010.03.23. 09:34:58

az emúlt 1-2 évben nálunk is volt néhány hagyatéki. volt benne vicces, vagy 50-en megörököltek egy viskót és szomorú is, mikor a 2. feleséget (30 együtt töltött év után) akarják kisemmizni az 1. házasságból származó gyerekek (akiknek persze addig a segge is ki volt nyalva). a tanulság mindig ugyanaz: a hagyatékot még az életben elrendezni. (végrendelet, ajándékozás, akármi)
bár nekem is fura volt, mikor részben ezek hatására apám elénk állt és közölte mit hagy rám és mit az öcsémre (magubktól is ki tudtuk volna találni), de így valahogy mégis jobb. tudjuk, hogy ezzel már nem lehet probléma.

Enchantée · http://greenshark.blog.hu/ 2010.03.23. 09:36:03

Ha nem is ennyire cifra, de hasonló örökösödési bizniszben volt már részem, én már semmin nem lepődöm meg! :(
A legjobb az, ha semmire nem számít az ember az ősöktől, akkor nem éri csalódás...
Kitartás, és ha gondolod, küldök virághagymát a cserepedbe, de csakis olyat, ami bírja a huzatot a nyitott garázs alatt... :)))

Tittok 2010.03.23. 09:58:32

@Bogi24: Vagy ahogy egy humorista mondta. Veszel fel hitelt, egy lakásra, fizeted x évig, és kb 60 év után annyit perkáltál, hogy a lakásod teraszának a felét magadénak mondhatod. De 60 év után is az a lakás még mindig a banké.

kozgaztanar 2010.03.23. 10:37:52

@Bogi24: ööö, izé, bocs, hogy beleszólok, de csak az értéknövekedést veszik jövedelemnek és 5 év tulajdonlás után nem kell fizetni utána SZJA-t.

illetéket igen, az illeték a tulajdonjog változáshoz kapcsolódik

@Tittok: ha beöltözöl, kérünk fotóT :))

Bogi24 · http://fridabogi.blog.hu/ 2010.03.23. 10:58:18

@kozgaztanar: Na látod ezt mondtam, fingom nincs róla, én csak reszelem a körmöm és hülyeségeket beszélek:P

Thia* · http://oszoljunk.blog.hu 2010.03.23. 11:57:13

@Tittok: én nem mennék ilyen messzire, egyszerűen csak vannak ügyvédek akik szarul végzik a dolgukat. :)

@aJeti: ööö, lehet tök ciki, de nem tudom ki a bacher iván, életemben nem hallottam róla, ő ki?

@vagyok, aki vagyok...: hát nézd, valszeg ők is úgy halltak meg, hogy ezzel már nem lehet probléma, de aztán mégis. :D

@kozgaztanar: és az illeték mértéke bizony nem picsa, és szintén a már leadózott pénzedből fizeted, tehát ugyanott vagyunk amiről Bogi beszélt! :)

@Bogi24: amit mondtál jól mondtad Bogi, csak azt nem tudom, hogy ez a körömreszelős duma honnan van? olyan ismerős, nem olvastam én ezt a valahol???? :D

kozgaztanar 2010.03.23. 12:08:12

@Zritha: hát, most 18 milláig azt hiszem mentes lett jan 1-től...
egyébként meg vitatkoznék (mert az jó), mert spec az örökösödési illetéknél a helyzet az, hogy valaki kap valamit (tulajdon) - miért kapná ingyen? bemegyek a boltba, hogy megszerezzem a kefír tulajdonjogát, tiszta, hogy fizetnem kell érte... nos az sincs ingyen, meg ez sem.

Thia* · http://oszoljunk.blog.hu 2010.03.23. 12:22:35

@kozgaztanar: én erről nem tudok! most néztem meg a sajátom miatt, és még mindig azt láttam, hogy 4 millióig 2%, fölötte 4%, most nem írnám ide az összes ide vonatkozó szabályt, de nekem az eladott lakásom és a vett lakás közti különbözetre kell fizetnem majd a 2%-ot, a volt lakásom és a mostani között pedig olyan forintból vettem meg, amire már az szja-t, tb-t, eho-t meg minden szart kifizettem egyszer, csak nem ettem meg, hanem félretettem takarékoskodásból.

vitatkozni meg persze nyugodtan, csak Bogi, meg az egész beszélgetés már régen túllépett az örökösödési illetéken, ott már nem arról van szó, senki nem örökölni akar "ingyen"! Viszont az állam veled ellentétben mégis úgy gondolta, hogy a "haláladónak" csúfolt okosságot eltörli, és ha jól tudom akkor ilyen már nincs, de lehet hogy most meg én tévedek:D :D

Tittok 2010.03.23. 12:53:23

@Zritha: Jaj de hogy nem olvastad. Nemtom ismered e. A másik blog helyen (fr ee blo g.hu-n, volt egy Pirike nevű csaj, és blogot vezetett, ez volt a magamról részhez írva, és olyanokat írt, hogy jaj nagyon jókat. Sajnálhatod, hogy nem olvastad. Aztán valahogy bebukott, és sajna elhúzott. Te is írsz amúgy olyan jól, de áh az a csaj nagyon ott van :):):)

kozgaztanar 2010.03.23. 13:15:59

@Zritha: bocsi, a 18-as cucc az orokosodesi illetekre van (lasd meg 18-as karika)

arra kevesebb ervem van, hogy ha a vagyonom eszköz-formája megváltozik (pénzről ingatlanra), akkor a változtatás után miért kell díjat fizetni az államnak... egy dolog jut eszembe, az a nyilvántartás költsége, de ez a mértéket nem indokolja

Thia* · http://oszoljunk.blog.hu 2010.03.23. 13:16:27

@Tittok: most ezzel azt akarod mondani, hogy a blogom minőségében negatív változás következett be a költözködés miatt? egyszerűbben: szarabbakat írok mint régebben? :D

Thia* · http://oszoljunk.blog.hu 2010.03.23. 13:22:24

@kozgaztanar: szépen megfogalmaztad, bár én is készültem egy kicsit szakmaibb megközelítéssel valahogy így: Ugyanis nem keletkezett jövedelmem, csak a már meglévő jövedelmem azon részét, amit háztartások megtakarítása címen ismerünk, most nem pénz formájában van egy bankban, hanem ingatlanban. Ha a bankban hagynám, akkor a tőke rész után nem kellene adót fizetnem, csak az érte járó kamatokért, akkor itt most miért kell? de persze, ezeket csak felvágásból akartam írni :D

Tittok 2010.03.23. 13:36:12

@Zritha: Én??? Én nem, te ismered azt a csajt? Tényleg pont úgy írt mint te. Vicceltem amugy te dinka :) Jaj az a lila harisnya, ma feketében kell lennem, és még rá is kellett huznom egy fekete nájlonharisnyát mert már itt ott lyukacsos :P

Bogi24 · http://fridabogi.blog.hu/ 2010.03.23. 14:59:12

@kozgaztanar: Én nem akarok vitatkozni, mert tényleg nem vagyok benne ezekben a dolgokban, de én ezt akkor is igazságtalannak érzem. Amiért anyám apám egész életében gürizett, úgyanúgy befizetett minden adót, kamatot stb. Majd én megöröklöm és fizessem be 2-4 %-át. Mert hogy hujj de jó nekem jövedelemhez jutottam. (ki örül annak, hogy meghal az anyja-apja és örökölhet?) Ha most "veszek" egy 10 millás házat (nem nagy érték) Akkor annak a 4%-át be kell fizetnem. Vagyis 400 ezer ft-ot, közben gyászolom az anyámat-apámat rendezem fizetem a temetést. Mert a proli embereknek csak úgy van fölös 400 ezer ft-ja, hogy befizesse, hogy megörökölhesse a sajátját. Mert ami az anyámé az apámé az enyém is. Is ezt valószínűleg a szüleim is így látják.

vagyok, aki vagyok... 2010.03.23. 15:04:00

@Bogi24: teljesen igazad van, de nem most törölték el az örökösödési illetéket valamekkora öszeg alatt (20 millió?)

az a baj, hogy nem lehet különválasztani az élet munkájával megszerzett javakat az adócsalásból (privatizálásból, stb)megszerzettől. vagy szivatod a dolgozó népet is, vagy kedvezel a csalónak... voltak ötletek, hogy hogyan lehetne ezeket külön kezelni, kérdés, hogy a mindenkori törvényhozoknak ez mennyire érdeke.

aJeti 2010.03.23. 15:29:37

@Zritha: az emberünk egy magyar élő író. néha megtekinthető a spinoza házban amint a gyabronka olvassa a novelláit ő meg zongorálni próbál. a novellái még így is jók, ezzel a szörnyű hanggal a háttérben.

Thia* · http://oszoljunk.blog.hu 2010.03.23. 17:01:17

@Bogi24: pont a fenti érvelésed miatt lett eltörölve a törvény :) egyébként én akkor tartanám fairnek a rendszert, ha a negatív örökség esetén, tehát amikor a nyakadba szakad egy 10 millás tartozás, akkor fizetne neked az állam valamit sajnálatból. :D

Thia* · http://oszoljunk.blog.hu 2010.03.23. 17:02:07

@aJeti: utána fogok nézni! köszi az infót! :)

I.O. · http://iovilaga.blogspot.hu/ 2010.03.23. 19:55:36

@Zritha: Szerintem a bankban a pénz nem pénz formában van... De ezt csak azért írom, hogy kötekedjek. Egyébként meg, ha az illetéket részletekben szeretnéd megfizetni, akkor ha az ország keleti(csóró) részéhez tartozol apehügyileg, akkor ott kamatostól fizettetik meg veled, míg ha a központi részhez, akkor megvan az esélyed a kamatmentes részletfizetésre.

I.O. · http://iovilaga.blogspot.hu/ 2010.03.23. 20:01:42

Egyébként nekem is van olyan unokatestvérem dédmamám révén, aki anyuval gyerekeskedett együtt, egy társaságba jártak bulizni, és a lánya öcsémmel egyidős. Persze itt én vagyok a fiatalabb vagy 20 évvel:)

Thia* · http://oszoljunk.blog.hu 2010.03.23. 22:17:05

@I.O.: ez most komoly? tényleg? a bankban nincs is pénz???? ezek a szemetek átvertek engem! Rohadjanak meg, nem is fogok hozzájuk menni rabolni!:D de ha el akarod költeni akkor újra pénzként fogod onnan kivenni ugye,? :D

I.O. · http://iovilaga.blogspot.hu/ 2010.03.23. 23:15:32

@Zritha: hát persze, kivéve ha kártyával fizetsz:)

Cifcu 2010.03.24. 15:36:41

követhetetlen :))
süti beállítások módosítása